Napędy elektryczne stanowią niezwykle efektywny element wsparcia pedałowania na rowerze. Jednoślady wyposażone w silniki elektryczne mogą być używane przez osoby starsze, lub rowerzystów chcących w szybki sposób pokonywać wzniesienie asfaltowe lub terenowe. Jednak silniki elektryczne w rowerze różnią się od siebie swoją budową i działaniem. Jakie najważniejsze typy napędów spotkamy w rowerze?
Silniki wspomagające pedałowanie w rowerze
Do najbardziej popularnych silników należy asystent pedałowania, który działa tylko wtedy, gdy naciśniemy na pedały i włożymy siłę w obrót korby. Tego typu silnik elektryczny do roweru zmniejsza trudność pedałowania w terenie lub pod górę, a asystent pedałowania może być jednym z podstawowych elementów ebików MTB. Oprócz wspomagaczy pedałowania, bardzo popularne są także manetki gazu, podobne do tych, montowanych w motocyklach. Sposób działania tego typu elementu polega na wciskaniu swego rodzaju przepustnicy. Tego typu rowery są popularne na kontynencie amerykańskim i azjatyckim. Oprócz silników montowanych na ramie lub bagażniku, spotkamy także specjalne układy, montowane we wnętrzu piasty tylnej lub przedniej. Mocowany do ramy roweru silnik centralny również był do tej pory popularnym systemem napędowym roweru. Jest on dobra alternatywą dla silników montowanych w piastach, a jego praca może być wydajna i cicha.
Rodzaj napędu rowerowego ma znaczenie nie tylko ergonomiczne. Napędy rowerowe (na przykład asystenci pedałowania), mogą stanowić niezwykle ważny element roweru, który chcemy zabierać na single tracki. Rower MTB z napędem elektrycznym niezwykle żwawo pokonuje wszelkiego rodzaju kręte ścieżki, a także nadaje się idealnie do jazdy dla osób nie posiadających dużej kondycji i wytrenowania.